MK SEVERKA MODELPARK SUCHÉ 71 - XX

Přihlašovací formulář

Návštěvnost

2242668
dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Celkem
161
433
1156
8116
2242668

Kdo je připojen

We have 15 guests and no members online

 

                                                                                   Model samokřídla STRONG THERMIK

      9.12.2018   Karel Jeřábek

                         

         Když mě koncem srpna požádal Karel Pecka, zda bych mu postavil model samokřídla, tak jsem mu kývl na to, že jej přes zimu postavím. On má zdravotní potíže a tak mu alespoň pomohu tím, že model postavím, ale musí už začít létat s něčím jiným, aby na jaře zvládl samokřídlo.

 

         Přinesl mi v igelitovém pytli pár nosníků a asi 10 prkének balzy, z toho na třech byla vyřezána žebra, kus balsy na náběžky a laminátový trup. Prý je to stavebnice od nějakého známého z Německa. Jó a ještě plánek, no hrůza se na něj podívat. Žádné detaily na něm nejsou, jen hrubé věci. Později mi ještě dal potřebná serva a motor, abych model mohl kompletně dodělat.

        Nedalo mi to a postupně jsem model ve volnějších dnech pomalu stavěl a koncem listopadu byl hotový. Jak jsem co dělal můžete vidět na dalších obrázcích s průvodním popisem.

                          

              Žebra byla vyfrézována v prkéncích balzy tlouštky 2 mm a okrajová z bukové překližky 3 mm.

                          

          Všimněte si u odtokové hrany výstupků, slouží při stavbě k vytvoření negativu na uších křídel. To je chytré a po slepení se lehce odbrousí.

                          

             Stavba křídel je klasika, staví se uši a středové části zvlášť.

                          

                          

           U středu, kde jsou křídla spojena trubkou o průměru 8 MM, jsem vše vyztužoval a v místech, kde budou šrouby připevňující křídla, jsou vlepeny bukoné hranoly 15 x10

                          

            Vytvoření schránky pro servo, táhlo je vedeno středem a vystupuje na povrch drážkou v potahu pod kryt.

                         

               Spojení dvou částí křídla je natupo, v hlavním nosníku jsou Véčka z bukové překližky 6 mm. V zadní části profilu jsem ještě dal výztuhu z bambusu průměr 3 mm. Ze schránky serva (vlevo) vede papírová trubka průměru 6 mm až ke středu křídla. Je pro kabel serva k přijímači. Panty na klapky jsem použil běžné z PE, jen jsem je provrtal, aby lepidlo pant více drželo. Celé to přijde ještě polepit balzou.

                         

            To je kryt táhla s vidličkou, zhotovený ve formě. Je přilepený, zatmelený a nastříkaný barvou.

                         

         Na konce křídel jsem musel udělat viglety. Z postupných obrázků jistě pochopíte, jak jsem to udělal. Samostatný článek o výrobě vyjde v RC revue.

                         

                         

                          

                          

                         

                         

                         

                 Takhle vypadaly křídla před potahováním fólií- Klapky už jsou potaženy.

                         

           Hotový wiglet na křídle.

                         

            Postupné nažehlování fólie už byla radostnější práce

                          

                          

         Křídla jsou připevněna k trupu nylonovými šrouby M5. Zvolil jsem až tak velké šrouby vzhledem k velikosti modelu, jeho váze a předpokládalé rychlosti. Na snímku je vidět přírubička proti otlačení. Udělal jsem tyto průchodky z modelářských matic M6, které jsou z polypropylenu.

                         

          Detail vyústění táhla ke klapce.

                         

           Krytka schránky serva je z překližky 0,8 mm, tmelená a nastřkaná barvou.

                         

        Laminátový trup mi přinesl Karel ještě s neodpojenou klapkou, včetně kabiny.

                         

              Do trupu jsem vyvrtal otvory pro péro a do krytu kabiny nalepil ocelový drát 0,8 mm

                         

            Odřízl jsem část směrovky a upravil tak, aby se po instalaci pantů dala vyklápět

                         

        Nainstalovaná klapka, včetně táhla k servu.

                         

           Přepážka pro montáž serva směrovky a upevňovací matice pro křídlo. Zapichovací matice M 5 jsou na bukové překližce 6 mm zespodu, důkladně zalepeny Epoxy do překližky a ta potom zalepena do trupu. Byla to nimravá a hodně přesná práce!.

                        

            Přepážku na motor jsem udělal z uhlíkové desky tl. 3 mm. Střed motoru jsem posunul o 2 mm výše středu, aby vůbec šel motor nainstalovat k vůli kabelům zespodu. Ten šroub na snímku tam mám proto, abych při instalaci přepážky a jejím zalepení, mohl s přepážkou lépe pohybovat. 

                        

    No, dal jsem to celé dohromady a teď záleží na něm kdy poletí. Barevné provedení v bílé barvě je na přání, doplňky si udělá sám.