Většina modelářů skutečné letadlo československé výroby zná, ale takový model jako si pořídil v roce 2010 Pavel Štern není vidět každý den a ani na modelářských přehlídkách. Svou velikostí převyšuje všechny ostatní modely tohoto druhu. Model je celolaminátový, perfektně zpracovaný a má rozpětí 5400 mm. Je poháněn turbínou, která je umístěna v kabině modelu a výstupní plyny jsou vyváděny do stran, jak můžete vidět dále na snímcích. Pořídil ho po letecké přehlídce kdy Honza Horáků s tímto modelem jako první létal, domluvil návštěvu u výrobce pana Fialy a nechal Pavlovi vyrobit výfukový systém pro turbínu. Díky možné špionáži u Honzy byl vytvořen i odolný podvozek včetně odpružení . Překvapení nastalo při vážení modelu, neboť váha bez paliva byla 36kg. Naštěstí po další konzultaci se dozvěděl, že pod 32kg je letadlo neovladatelné.
Když jej uváděl do provozu, měl problémy s turbínou, která nedávala takový výkon jaký předpokládal. Vše bylo pravděpodobně způsobené rozdělením výtlaku z turbíny do stran. I tak přišel den D, kdy byl model přichystán ke startu. Nemohl jsem u takové záležitosti chybět a tak jsem celý 1. start zachytil na fotkách. Start byl úspěšný, ale trvalo strašně dlouho, než se začal zvedat ze země a dráha mu sotva stačila. nastoupal asi 150 metrů a Pavel jej nechal klouzat bez tahu turbíny. Byl to nádherný let a nedalo by se poznat, že je to model. Přistání bylo na posekanou trávu a v závěru chytilo křídlo za vzrostou trávu a stočilo to model doprava. Vše bez poškození.
Neobyčejný model.
Na Jet Meetingu v červenci jste mohli vidět neobyčejný model, který na vystoupení přivezl Václav Janko. Přijel na tuto akci až k polednímu, a tak nebyl na stojánce u ochranné sítě, ale na trávě přes chodník. Diváci tak neměli možnost si jej prohlédnout z blízka.
Jde o maketu letounu Sikorski S – 39. Model upoutal pozornost diváků až když odstartoval na ploše a Václav předvedl soutěžní sestavu jako na soutěži maket. Nejen že upoutal pozornost svými tvary, ale i zbarvením modelu, když přistál.
Skutečný letoun, který mu posloužil jako předloha létal s expedicí do Afriky a fleky na trupu měly evokovat zbarvení žiraf.
Diváci, kteří navštěvují Modelpark delší dobu, mohli model vidět už v roce 2010 na Leteckém dnu – poslední 2 fotky.
19.2.2023 Karel Jeřábek
Stavěli malé modýlky.
Tak jako minulá léta, sešli se é tento víkend v Modelparku příznivci malých modelů, aby si předali řadu zkušeností ze stavby těchto modelů a létání s nimi. Prostory pro stavbu a posezení bylo sice nutné vytápět mobilním teplometem, ale vše fungovalo jak má.
Jezdím se na ně podívat, abych se sám poučil z jejich stavby a také si zalétal s modelem, který jsem si postavil. Sjíždějí se už v pátek a jsou tady do neděle. Já jsem si zvolil, že pojedu na letiště v sobotu a to byla chyba. Foukal vítr asi 4 m/sec. a bylo sychravo, no nic počasí na létání. Udělal jsem si tedy jen pár snímků ze stavby modelů, které jsou v příloze. Nestavěli jen modely letadel, ale vyrábějí i figurky do společenských her a modelů.
S modely létali hlavně už v pátek, když se sjížděli, byl klid a oni byli nažhaveni si zalétat v zimě. Třeba i s modelem poháněným raketovým motorkem S2, se kterými se létalo před 50 lety.
Jsou výborná parta. Tak to má být.
15.2.2023 Karel Jeřábek
More Articles...
- Úspěšný model OPUS
- Úspěšné modely
- Modely Františka Sobotky
- Model PIPER PA 18
- Model C 11 (JAK 11)
- Malé modely - říjen 2021
- model B - 17 G - UL
- Obří modely v roce 1984
- Směrovky velkých modelů letadel
- velké modely
- Prázdninové létání
- Model EXTRA 330 SC
- Model letadla Beechcraft Staggerwing
- Malé modely
- Směrovky modelů
- Zimní příprava modelů
- Model ASK 14
- Modely z tiskárny.
- Mistr v oboru.
- Model Lil Fokker
- Model STRONG THERMIK
- Velké modely 6, poslední
- Vyjimečný letoun CONCORD
- Historický model ŠOHAJ
- Model LETOV Š 3
- Model NIMBUS 4
- Model větroně BLANÍK
- Model větroně VEKABU
- Krásné modely v Lipencích 2015