Concord jde právě na přistání, je to skutečný, nebo model?
Několik údajů o skutečném letounu: J
Jedná se unikátní dopravní letoun, který zvládl let z New Yorku do Londýna za 2 hodiny a 53 minut. Jeho vývoj trval 13 let, k testování se postavilo 6 zkušebních letadel. Celkem bylo postaveno 20 strojů. Z toho byly 2 prototypy,2 předseriové modely, 2 zkušební modely a jen 14 letadel si zakoupily aerolinky.
Rozměry prototypů byly různé od délky 51,8 metru a rozpětí 23,8 metru, až po finální verzi, kde byla délka 61,66 metru a rozpětí 25,6 metru.
Maximální rychlost byla 2 Mach v 17 700 metrech max. 2352 km/hod.
Kapacita převozu pasažérů byla pouhých 144 osob a tak se stal provoz málo využívaný. Letoun létal pouze na linkách Paříž/Londýn - New York.
První představení letounu Concordu bylo 11.12.1967, zkušební let byl 2.března 1969. Letoun provozovaly aerolinky British Airwais a Air France. do havarie 25.července 2000. Po havarii byl provoz zastaven a následovaly radikální technické úpravy. 7. listopadu 2001 byl provoz obnoven, ale pro nezájem o lety byl provoz ukomčen Poslední let u Air France byl 24.června 2003 a u British Airwais 24.října 2003.
Já jsem si mohl prohlédnout skutečný letoun , který je vystaven v Anglii v muzeu v Dansfordu. Co mě skutečně překvapilo byl průměr trupu, kde uvnitř byly jen tři sedačky v řadách. Dvě vpravo, úzká ulička a 1 sedačka vlevo. Vedle ní bylo za stěnou moře kabelů a přístrojů. Zajímavé je třeba to, že cestující si nemohli vzít do letadla žádná příruční zavazadla! Byl to ale nádherný letoun. No, letět bych s tím ani nechtěl !
S modely tohoto letounu jsem se setkal na letišti ve Znojmě v roce 2013 a 2014, odkud jsou i další fotky. V letu není vidět žádný rozdíl mezi skutečným a modelem. Modeláři z Rakouska předváděli krásné lety i přistání. Bohužel jsem později viděl video z roku 2013, jak modelu upadl motor a havaroval.
2.9.2018 Karel Jeřábek
Ahoj a šťastné přistání.