Vždy, když končí letová letní sezóna, rozmýšlím se co budu přes zimu stavět za model. (každou zimu něco tvořím). Tentokrát jsem měl jasno hned, když vyšlo 9. číslo časopisu RCrevue, kde byl uveřejněn plán a popis stavby modelu letadla LETOV Š 3. Plánek jsem si objednal a nechal jsem si jej zvětšit z formátu A1 na A0. Zvětšením jsem dostal přesnou délku rozpětí křídel, aby se model vešel do mého kufru v autě. Větší model by byl možná lepší, ale křídla z trupu nelze odebrat, vše je napevno. Vyšlo mi, že model bude v měřítku 1 : 10
Skutečný letoun byl konstruován téměř před 100 lety a musím smeknout před jejich konstruktéry a piloty v té době. O letounu se dočtete na internetu, nebo v knihách o letadlech československé výroby.
Konstruktér modelu uveřejněného v RC revue Radek Palička popsal detailně stavbu modelu se všemi záludnostmi při stavbě, včetně použitých materiálů. Já jsem musel udělat mnoho změn v konstrukci už jen z důvodů pevnosti většího modelu a tak je část nosníků smrkových místo balzy, není servo na klapky uprostřed křídla, ale samostatná serva na každé křidélko, silnější motor, atd. Model jsem dokončil o velikonocích a čekal na vhodné počasí. To se povedlo až v neděli 15.dubna a tak poprvé vzlétl. Jak? To je dále. Nyní obrázky ze stavby.
Karel Jeřábek 16.4.2018
Trup je sestavován v připravené konstrukci
Část trupu je potažena balzou tl. 2 mm, obroušeno a tmeleno
V kabince budou serva výškovky a směrovky
úprava předku modelu na montáž motoru, barerie a regulátoru
montáž motoru
Pasování krytu motoru do konstrukce. Kryt je z polystyrenu, olaminován a tmelen
Na kužel vrtule jsem udělal formu a do té nalaminoval kužel
Vpravo je nalaminovaný kužel už s výřezy na vrtuli, je přidělán na přírubu pod vrtulí.
celý komplet s vrtulí
Výškovka a směrovka jsou balzové, oblouky jsou vytvarovány z balzových pásků 1mm, výškovka je vyztužena uhlíkem 3x1
Na konci trupu je balzové kuželové zakončení trupu, které kryje ovládací páku výškovky.
Detaily : zleva olejová nádrž, kužel za hlavou pilota a oválný kužel na konec trupu, vše balzové, tmelené
Tvorba ohybu do křídel. Pásky balzy 1x20 mm jsou namočeny v horké vodě a ohnuty mezi hřebíky. Po vysušení vše znovu slepeno a potom upraveno do křídla.
U původního letadla i modelu bylo použité tzv. páskování profilu. To jsem změnil a vyrobil jsem 50 žeber
Začínal jsem od středu ke krajům, protože v místech, kde začínají serva jsem nasouval ještě trubičku z papíru na kabely.
To jsem já v pohodičce
Zde je vidět ta trubička a oddělení křidélka.
Schránka pro servo, ještě není protažen kabel
Barvení papíru Modelspan čajem, před potahováním. Proč zrovna Modelspan? Protože čekal hodně dlouho na využití !!!
Vzpěry křídel jsou ze smrkových lišt 3x5, zakončené elektrikářskými očky, které se přišroubují do připravených matic v křídlech a trupu.
Montáž vzpěr, je to dost komplikované, nastavuje se tím i úhel náběhu.
Začínám s potahováním trupu pěkně po páscích
To jsou chladiče oleje - detailyz bazy a novodurový svařovací drát naohýbaný.
Zakrytí polepené části před stříkáním barvou
zhotovení vlajek nastřkáním každé barvy zvlášť
Kryt motoru s nádrží na olej, barvy stříkány, linky udělány jen perema tuší.
Kolečka jsou z balzového středového kolečka tl. 10 mm a k tomu nalepené překližky. Uprostřed zalepena hliníková trubička. Po slepení obroušeno ve vrtačce, přilepený kroužek z pěnový gumy a to celé vybroušeno na vrtačce frikční bruskou !
Hotový model, jsou Velikonoce.
Stále fouká, nedá se letět.
"Dneska by to šlo", volal mi Pavel Štern v neděli odpoledne a tak jsem vzlétl.
Model se ihned po startu vzpínal a tak jsem jej udržoval v letu potlačováním výškovky a ubíráním otáček a i do zatáček byl problém s ovládáním, asi jsou větší výchylky než bylo nutné a tak model po ulétnutí asi 100 metrů šel ve spirále k zemi z výšky asi 15 metrů. Rovnou do prostoru, který se upravoval bagrem a narazil na hroudy, kde se urazila vrtule a bylo po zkoušení. Musím udělat některé úpravy a počkám opět na den "Dneska by to šlo".
"ještě je to dobrý".