MK SEVERKA MODELPARK SUCHÉ 71 - XX

Přihlašovací formulář

Návštěvnost

0970107
dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Celkem
590
906
590
10477
970107

Kdo je připojen

Právě přítomno: 67 hostů a žádný člen

               Vždy, když končí letová letní sezóna, rozmýšlím se co budu přes zimu stavět za model. (každou zimu něco tvořím). Tentokrát jsem měl jasno hned, když vyšlo 9. číslo časopisu RCrevue, kde byl uveřejněn plán a popis stavby modelu letadla LETOV Š 3. Plánek jsem si objednal a nechal jsem si jej zvětšit z formátu A1 na A0. Zvětšením jsem dostal přesnou délku rozpětí křídel, aby se model vešel do mého kufru v autě. Větší model by byl možná lepší, ale křídla z trupu nelze odebrat, vše je napevno. Vyšlo mi, že model bude v měřítku 1 : 10

            Skutečný letoun byl konstruován téměř před 100 lety a musím smeknout před jejich konstruktéry a piloty v té době. O letounu se dočtete na internetu, nebo v knihách o letadlech československé výroby. 

            Konstruktér modelu uveřejněného v RC revue Radek Palička popsal detailně stavbu modelu se všemi záludnostmi při stavbě, včetně použitých materiálů. Já jsem musel udělat mnoho změn v konstrukci už jen z důvodů pevnosti většího modelu a tak je část nosníků smrkových místo balzy, není servo na klapky uprostřed křídla, ale samostatná serva na každé křidélko, silnější motor, atd. Model jsem dokončil o velikonocích a čekal na vhodné počasí. To se povedlo až v neděli 15.dubna a tak poprvé vzlétl. Jak? To je dále. Nyní obrázky ze stavby.

        Karel Jeřábek 16.4.2018

                         

Číst dál...

               Na tuto sobotu předpovídali meteorologové polojasné počasí a i když to zrovna po poledni nevypadalo vábně, vyrazil jsem na letiště v Modelparku. A to bylo dobře ! Tam na obvyklém místě u baráčku létal Miloš Soukup s větroněm, ale vzadu za konstrukcí velkého stanu jsem uviděl několik velkých bílých modelů. Šel jsem se tedy podívat kdo tam létá, protože z klubu nikdo takové modely nemá a Pavel Štern tady nebyl.

           Podívání stálo za to. Byl tady Mgr.Michal Pogoda, výrobce velkých modelů letadel, který má firmu GLIDERS PARADISE.  Modely přijel zalétat a vyfotit pro reklamní účely.

            Mě zajímal hlavně ten největší NIMBUS 4 s rozpětím 10,5 metru, protože to není vidět každý den. Model je perfektně zpracovaný, křídlo je 6 dílné a start je prováděn z vozíku.  Více informací o jím vyráběných modelech najdete na jeho stránkách - www.glidersparadise.cz

         Samozřejmě, že jsem model nafotil a tak opět pár fotek

       Karel Jeřábek 24.3.2018

                           

Číst dál...

            Většina modelářů skutečné letadlo československé výroby zná, ale takový model jako si pořídil v roce 2010 Pavel Štern není vidět každý den a ani na modelářských přehlídkách. Svou velikostí převyšuje všechny ostatní modely tohoto druhu. Model je celolaminátový, perfektně zpracovaný a má rozpětí 5400 mm. Je poháněn turbínou, která je umístěna v kabině modelu a výstupní plyny jsou vyváděny do stran, jak můžete vidět dále na snímcích. Pořídil  ho po letecké přehlídce kdy Honza Horáků s tímto modelem jako první létal, domluvil návštěvu  u výrobce pana Fialy a nechal Pavlovi vyrobit výfukový systém pro turbínu. Díky možné špionáži u Honzy byl vytvořen i odolný podvozek včetně odpružení .Překvapení nastalo při vážení modelu, neboť váha bez paliva byla 36kg. Naštěstí po další konzultaci jsem se dozvěděl, že pod 32kg je letadlo neovladatelné.

           Když jej uváděl do provozu, měl problémy s turbínou, která nedávala takový výkon jaký předpokládal. Vše bylo pravděpodobně způsobené rozdělením výtlaku z turbíny do stran. I tak přišel den D, kdy byl model přichystán ke startu. Nemohl jsem u takové záležitosti chybět a tak jsem celý 1. start zachytil na fotkách. Start byl úspěšný, ale trvalo strašně dlouho, než se začal zvedat ze země a dráha mu sotva stačila. nastoupal asi 150 metrů a Pavel jej nechal klouzat bez tahu turbíny. Byl to nádherný let a nedalo by se poznat, že je to model. Přistání bylo na posekanou trávu a v závěru chytilo křídlo za vzrostou trávu a stočilo to model doprava. Vše bez poškození.

             Pavel později s modelem létal, ale problémy s turbínou měl dále a tak model uložil a létal s dalším modelem A 10. Doba pokročila a byla by reálná možnost použít jinou turbínu s umístěním nad model, které se nyní vyrábějí. V současné době byla turbína demontována, zabudován vlečný hák a Blaník bude vytažen vlečnou, kterou konečně máme na letišti.Takže na jaře vzhůru do oblak.

        Karel Jeřábek    22.3.2018

                         

Číst dál...