Většina modelářů skutečné letadlo československé výroby zná, ale takový model jako si pořídil v roce 2010 Pavel Štern není vidět každý den a ani na modelářských přehlídkách. Svou velikostí převyšuje všechny ostatní modely tohoto druhu. Model je celolaminátový, perfektně zpracovaný a má rozpětí 5400 mm. Je poháněn turbínou, která je umístěna v kabině modelu a výstupní plyny jsou vyváděny do stran, jak můžete vidět dále na snímcích. Pořídil ho po letecké přehlídce kdy Honza Horáků s tímto modelem jako první létal, domluvil návštěvu u výrobce pana Fialy a nechal Pavlovi vyrobit výfukový systém pro turbínu. Díky možné špionáži u Honzy byl vytvořen i odolný podvozek včetně odpružení .Překvapení nastalo při vážení modelu, neboť váha bez paliva byla 36kg. Naštěstí po další konzultaci jsem se dozvěděl, že pod 32kg je letadlo neovladatelné.
Když jej uváděl do provozu, měl problémy s turbínou, která nedávala takový výkon jaký předpokládal. Vše bylo pravděpodobně způsobené rozdělením výtlaku z turbíny do stran. I tak přišel den D, kdy byl model přichystán ke startu. Nemohl jsem u takové záležitosti chybět a tak jsem celý 1. start zachytil na fotkách. Start byl úspěšný, ale trvalo strašně dlouho, než se začal zvedat ze země a dráha mu sotva stačila. nastoupal asi 150 metrů a Pavel jej nechal klouzat bez tahu turbíny. Byl to nádherný let a nedalo by se poznat, že je to model. Přistání bylo na posekanou trávu a v závěru chytilo křídlo za vzrostou trávu a stočilo to model doprava. Vše bez poškození.
Pavel později s modelem létal, ale problémy s turbínou měl dále a tak model uložil a létal s dalším modelem A 10. Doba pokročila a byla by reálná možnost použít jinou turbínu s umístěním nad model, které se nyní vyrábějí. V současné době byla turbína demontována, zabudován vlečný hák a Blaník bude vytažen vlečnou, kterou konečně máme na letišti.Takže na jaře vzhůru do oblak.
Karel Jeřábek 22.3.2018