Většina velkých modelů raket, které jsem postavil má nějakou historii a né jinak to bylo s tímto modelem. Už jen rozhodnutí, že jej budu stavět. V 70 letech tento model měl postavený Josef Černý a i Ivan Ivančo. Jenže ti jej měli velký asi 80 cm, aby se vešli do váhy 0,5 kg, která byla pro rakety povolena. V tu dobu se těžko sháněly podklady na makety a tak jsem dělal jiné modely, na co jsem měl já podklady.
Později, když jsme létali RC raketoplány, tak byl problém s motory o výkonu 40 Ns a já jsem si sehnal tyto motory při přátelském setkání modelářů ve Vladimiru (SSSR), odkud jsem jich měl 32 kusů. Jenže byly strašně těžké a tak jsem je nevyužil na raketoplány. Jejich použití čekalo dalších asi 17 roků.
Po roce 2000 se objevovaly velké modely raket a tak jsem se rozhodl, že si taky něco tak velkého postavím. Zkušenost jsem už měl z 80 let, kdy jsem na Letné v Praze střílel model rakety nazvaný Raketolinky, který měl délku přes 2 metry, na 8 motorů 10 Ns, a fungoval perfektně. Proto, když jsem se rozhodoval jaký model budu stavět, bylo jasné, že to bude Redstonka s kabinou Mercury. Aby model nebyl těžký, tak jsem jej postavil jako jednoduchou konstrukci z přepážek, spojených nosníky a celé to bylo potaženo jen bílou kreslící čtvrtkou !!!! Ale model vypadal nádherně Dokonce jsem nakreslil plánek, který vyšel v Modeláři.
S modelem jsem udělal celkem 18 startů. Při tom, když jsem jej stavěl, jsem věděl, že jich bude jen asi 5. První start byl se 6 motory, tak jak jsem udělal spodní část. Byl zbytečný výkon na tuto lehkou raketu a tak další starty byly jen na 4 motory. Dalších 6 startů bylo na tyto ruské motory a co dál? Likvidovaly se sklady armády, kde byly i motory ROS o výkonu 40 Ns.. A tak jsem upravil spodek rakety a mohl jsem pokračovat v parádních startech. Jak jsem model vypouštěl, můžete vidět na obrázcích.
1.3.2019 Karel Jeřábek.
Reklamní foto
První start v Srbicích v roce 2003
Z roku 3003 je i tento snímek, kde jsme byli s Jirkou Horáčkem v Nesvačilech, kam mě s modelem pozval Láďa Hadač. Tento efektní snímek startu mi poslal nějaký modelář. Co tomu předcházelo? Pro zvýšení efektu startu jsme se s Jirkou dohodli, že tomu pomůžeme přisypáním hliníkového prášku pod model. No efekt to byl, jenže ve spodní části modelu, jak můžete vidět na dalším snímku se vypálila díra a tak, když měl výmet motorů vyhodit padáky, utekl tlak dírou a model padal nebržděný dolů. Let dolů byl záhadný - model se naklonil a letěl naplocho dolů, přetočil se hlavicí k zemi a opět se stočil naplocho, takže to vypadalo jakp přemet. Ještě v tuto chvíli to byla sranda. Láďa to komentoval jako přemet s raketou, což se jen tak nevidí. Model spadl na zem a za chvíli tam byli pořadatelé a zakázali jakékoliv pouštění raket na letišti. Byla tam hned vedle benzinová pumpa a byl průšvih.
Na dalším snímku jsme s Karlem Peckou na Mistrovství světa v Sazené v roce 2003, kde jsem model taky pouštěl. Byl to největší model a tak celé výpravy se u něj fotily než jsme jej vypustili. Bylo to naposledy, kdy jsem si nechal poradit jak udělat větší efekt startu. Tentokrát jsme udělali asi metrový kruh s hliníkem a bylo ho dost!. Start sice byl efektní, ale opět shořel spodek. Když nic, tak mě alespoň s raketou mají po celém světě.
V roce 2005 startoval model na Leteckém dni v Suché, všimněte si, že zde nabyla ještě asfaltová dráha a málo zarostlé stráně.
O rok později.
Model startoval i v Lipencích.
Start v Koprníku.
Startoval jsem na velkých raketách v Suché i s Littlem Jou
Připravujeme raketu ve Svojku (u Lomnice nad Popelkou)
V roce 2012 jsem už měl jiné rakety a tento model mi dá se říci překážel a tak jsem mu uspořádal perfektní konec. Dohodli jsme se s klukama a připravili model tak, aby tentokrát efekt byl nejlepší. Model jsme vypustili navečer při setkání příznivců velkých modelů raket v Suché. Průběh startu a přistání můžete vidět na dalších snímcích.
Následoval už jen pohřeb žehem. Ale s úsměvem.
PS. Pokud se Vám líbí fotka posledního startu, můžete ji dát svůj hlas v soutěži RCrevue.cz, kde je uveřejněna. Díky.