Raketa Starship SN15 kterou pro lety do kosmu vyrábí a zkouší v programu SPACE X miliardář Musk není žádný drobeček, jak si můžete i porovnat zařízení na odpalovací rampě. Má průměr 9 metrů a výšku 50 metrů. Pokud se chcete dozvědět více, najdete hromadu informací na internetu a budete se možná divit. Patří mezi největší současné rakety a její délka může být až 120 metrů. Číslovka 15 označuje už patnáctý zkušební pokus. Řada startů se nezdařila a docházelo k selhání. Tato raketa úspěšně odstartovala a letěla do výšky 10,5 kilometru, potom se klouzavým letem vracela k zemi (2 snímek), aby v závěru zapnula motory, srovnala se hlavicí vzhůru a couvala na rampu, odkud startovala.
No a právě ten návrat na zem mě zaujal natolik, že jsem se na začátku zimy pustil do stavby tohoto modelu. Byla to výzva i když jsem věděl, že to nebude snadné, aby vše fungovalo, jako skutečná raketa. Uspokojovalo mě to, že oni ve skutečnosti taky měli problémy. Měřítko jsem zvolil 1 : 30, aby měl model výšku 1500 mm a průměr 270 mm. Předpokládal jsem, že by model mohl mít asi 2 kg a tak jsem motorové lože dělal tak, aby bylo výměnné pro 4 motory ROS po 40 Ns, nebo motor 160 Ns.
S jednou zvláštností jsem počítal a to, použít elektromotor ve špičce hlavice, aby mi pomohl při přistání - pokusit se o vis ! Z dálky to není ani vidět, tak proč to nezkusit. Stabilizátory, jak přední, tak zadní jsou sklopné na 45 stupňů, ovládané rádiem, stejně tak otáčky motoru, zapálení jednoho brzdícího raketového motoru 10 Ns (spíš pro efekt) a vyhození padáku, v případě nouze.
Vlastní stavba mi trvala po chvílích 4 měsíce a s detaily jsem se nezabýval, když vím, co může všechno nastat. Měl jsem v závěru problém s vyvážením a ani elektromotor s bateriemi a servy nestačily na vyvážení. Obě těžiště vycházely téměř na stejný bod a to je špatné. Raketýři vědí, že je to špatné, ale chtěl jsem po startu pomoci vrtulí k tahu nahoru.
Postup stavby a provedení můžete vidět na dalších obrázcích z průběhu stavby. Jde o běžnou konstrukci, potaženou laminátem, který jsem si dělal v takovém žlabu. Hlavice je vyrobena plankováním, vše obroušeno, zatmeleno a olaminované jednou vrstvou.
Držák motoru mi vyrobil na tiskárně Slávek Jeníček. Díky.
Schránka na padák
Tady už byl model hotový, a na zahradě jsem zkoušel, jak účinná vrtulka bude a zda dokáže model přibrzdit.
Tady už jsme na letišti v Modelparku, kam jsem pozval pár kamarádů, aby viděli tu legraci. Čekal jsem na tento moment asi 14 dnů, protože stále foukalo, až 23.3. byl úplný klid. Všem jsem vysvětlil, co to může dělat, podle itineráře, který jsem si musel udělat jsme vše připravili a šli na to.
Start byl výborný, všechny motory zažehly, model se bleskově zdvihl ( výkon motorů by stačil), ale asi ve 30 metrech uděl přemet a přešel do pádu po hlavici. To je to těžiště !!! Rádiem jsem stačil natáhnout přední stabilizátory a model přešel do kluzu a přistál. Nebýt rozryté plochy od divočáků, tak by se ani nepoškodil.
První start máme za sebou, získali jsme důležité informace a po úpravách to zkusíme znovu. jen musí přestat foukat.
Konstruktér Karel Jeřábek