Jak to bude letos s Polétáním jetů zatím nikdo neví, ale to jarní, které se vždy konalo, v plánu nemáme. Počítali jsme s Jety na Letecký den, který bude až v červnu. V loňském roce se to povedlo, protože v tomto období se zrovna uvolňovaly nařízení. Jak to všechno proběhlo jsem popsal v článku v RC revue a tak si můžete prohlédnout řadu fotek a ještě s komentářem, který jsem k tomu dni psal.
Setkání jetů v Modelparku
Letošní jarní POLÉTÁNÍ s JETY plánované na 16. května 2020 v Modelparku v Suché, bylo poznamenáno omezením shromažďování osob k vůli epidemii a tak nebylo nikde publikováno, ani jinak dáváno na vědomí, že akce bude.. Úplný opak toho, co jindy děláme, když jsme akci pořádali a chtěli, aby přišlo co nejvíce lidí a vidělo ty nádherné modely a umění pilotů. Naštěstí se po dvou měsících karantény v nouzovém stavu začal obnovovat život a tak parta modelářů, která létá s jety se domluvila, že se akce stihne v plánovaném termínu a bez diváků !!
Pavel Štern, majitel areálu Modelparku v Suché už měl areál nachystaný na Otevírání nebe, které odpadlo a tak už jen zajistil pro všechny účastníky občerstvení. Tradiční občerstvení se stánkem nejen pro piloty, ale i pro diváky být nesmělo . Prostě, bylo to jen setkání pilotů jetů, aby se konečně sešli po zimě, ukázali si co nového vytvořili, nebo jinak pořídili.
Sjíždět se začali už v pátek navečer po 16 hodině a řadili se na parkoviště vzadu za hangáry, se svými upravenými přívěsy pro naskládání modelů. Přijelo 9 pilotů a v sobotu další 3. Celkem tedy 12 pilotů, ale měli 17 modelů. Je to oproti minulým rokům méně, ale ovlivnil to zákaz přejezdu přes hranice ze Slovenska a Německa, odkud k nám piloti také jezdí.
Bylo krásné počasí, slunečno, teplota asi 19 stupňů a tak své modely skládali, zkoušeli funkčnost agregátů a motorů. Samozřejmě s mnoha diskusemi, kolem všech modelů.
Létání zahájil jako vždy Petr Gubi s modelem Viperjet vínové barvy a bylo vidět, že už s modelem má něco nalétáno.(obr. 1) Později startoval s úplně novým modelem letounu Baehawk v pěkné kamufláži ( obr.2) a nebylo poznat, že jde o první let modelu. Prostě, kdo umí tak umí. My jsme se jen dívali! Stejný model, ale ve větší velikosti a jiném zbarvení si přivezl Roman Gerlich. (obr.3 ) Bohužel měl problémy s turbínou a závadu neodstranil ani do soboty. Model jen vystavil a létal s modelem Viperjet s nádherným disainem RedBul (obr.4 )
Zdeněk Vašata je stálým návštěvníkem areálu a jeho krásný model L-39 je znám ze všech možných vystoupení a tak ani zde nezklamal a předvedl ukázkové létání a přistání. (obr.5) Stejně tak i Vlasta Srna se svým obřím modelem Leonardo(obr.6) poutá velkou pozornost nejen velikostí, ale i pěkným zbarvením. Létal několikrát a předváděl ukázkovou pilotáž svého modelu, zvláště v nízkých průletech na zádech a nožových letech.
Dalším stálým účastníkem je Zdeněk Rittich, který měl dva modely. Malý model letounu Jak (obr.7), poháněného dmychadlem a v pěkném barevném provedení – byl červený. Druhým modelem byl další Viperjet (obr.8 )v nezvyklé kamufláži, za to byl ale pěkně viditelný po celé délce letu. S oběma letouny předváděl pěkná vystoupení, které by se divákům jistě líbilo.
Model letounu A 10 Thandrbold v Suché dobře známe, létal s ním ještě před dvěma roky Pavel Štern. (obr.9) Tentokrát ale, byl pilotem majitel Jan Richter, který model zrekonstruoval, vyměnil řadu agregátů a vylepšil povrchovou úpravu o řadu detailů. Jeho lety byly klidné, realistické a přesvědčivé o významu tohoto bombardéru.
Nerozlučnou dvojici účastníků tvoří Miroslav Vencl a Jan Horák. Mirek si přivezl Viperjeta (obr.10)v modrém barevném provedení a létal s ním výborně až v sobotu. V pátek se věnoval a pomáhal Honzovi Horákovi, který si přivezl nový model letounu Mirage 2000 (obr.11) Před startem říkal, že už má 4 starty bez nějakých problémů. Letoun má i vektorový tah a tak jsme byli všichni zvědaví, co předvede. Zpočátku to vypadalo výborně, ale potom se v modelu něco stalo, akrobacie už nebyla akrobacie, ale boj Honzy o nerozbití modelu. Nejdříve odpadla jedna z velkých bomb, což ještě více ovlivnilo let, dvakrát to vybral nad zemí v malé rychlosti a povedlo se mu jít na přistání. Při prvním doteku upadla špička, kde byla zátěž 4 kg, tím nevyvážený model odskočil do výšky asi 5 metrů a spadl na podvozky, které se urazily. No, dá se to spravit.
Bohužel nebyl sám, komu se v letu něco stalo. Zdeněk Hůlka dlouho laboroval při zkoušení turbíny u modelu letounu F 86 Sabre(obr.12) Vše kontroloval a opravoval a nakonec jel na start. Po polovině okruhu se ale turbína zastavila. Model už měl naštěstí dostatečnou rychlost a výšku a tak zkušený pilot jakým Zdeněk je, zvládl poslední dvě zatáčky a hladce přistál.
Létání jetů jednou narušil domácí člen klubu Jaroslav Štěrba, když předvedl perfektní létání s vrtulníkem. (obr.13)
Létalo se až do setmění. Potom se všichni sešli ve velké klubovně kde bylo dlouhé posezení v teple a s občerstvením, které zajistil Pavel Štern.
V sobotu už od rána bylo slunečno a předpověď byla 21 stupňů. To vytvářelo samo už výbornou náladu při vyjíždění modelů z hangárů a jejich přípravu na létání. Všichni, kteří v pátek létali, létali i v sobotu. Navíc přijeli ještě 3 piloti.
Jan Prokop si přivezl dva modely. Nejdříve si odstartoval a zalétal s JAKem,(obr.14) stejným jako měl Zdeněk Rittich, jen v jiném barevném provedení a druhý model měl Viperjet,(obr.15) opět v pěkném pestrobarevném provedení. Jeho model tohoto typu byl nejmenší ze sedmi, které byly na ploše. Jak je u něho zvykem, létá s modely svižně a využívá většinou naplno výkon motorů a jeho ukázky se vždy líbí divákům.
Viperjeta (obr.16) si přivezl do Suché taky David Kučera s dobře zpracovanou reklamou Red Bull na modelu. Dalším Viperjetem byl model Aleše Ulmaera v oranžovo-modrém provedení s reklamou RedBul.( Obr.17) Oba piloti zalétali spolehlivě svoje sestavy a bez závad.
Jedinou poruchu měl v průběhu dne opět Zdeněk Hůlka, tentokrát s obřím modelem Albatros.(Obr. 18) Všem nám zatrnulo, když po startu ve třetí zatáčce najednou ztichl motor. Naštěstí už měl model dobrou rychlost a Zdeněk výborně přistál. Závadou u obou jeho modelů byla teplotní čidla, která zastavila motory.
Jak jste si určitě všimli, nepopisuji technické údaje o modelech, protože o většině z nich byly podrobné články v RCrevue a kdo by je potřeboval, tak si je vyhledá.
Letošní jarní „Polétání s jety“ bylo sice bez diváků, ale svůj účel akce splnila. Všichni účastníci odjížděli z Modelparku spokojeně domů, bohatší o společné zážitky z létání. Více fotografií na webu mkchlumec.cz.
Karel Jeřábek
20.3.2021 Karel Jeřábek