MK SEVERKA MODELPARK SUCHÉ 71 - XX

            Tento model se objevil jako novinka v katalogu fy Graupner už v roce 1973. Pokud někdo přivezl tento katalog z NSR ( Německá spolková republika) mohli jsme si jej prohlédnout. Ještě po revoluci na výstavě v Praze rozdávala fy Graupner tyto staré katalogy zadarmo. Model svým vzhledem a konstrukcí byl nadčasový. Kdyby jej uvedli nyní jako novinku s elektromotorem určitě by o něj byl zájem. Model měl tato parametry :

                  Rozpětí                    2300 mm

                  Délka                       1210 mm

                  Celková plocha          59,2 dm2

                  Váha                         2300 g

                  Motor                      OS MAX 10 RC

 

                              

 

                              

                              

            Byl jsem nakonec i já vlastníkem tohoto modelu. Jak jsem k němu přišel, když v tu dobu bych si ze svého platu těžko takový model pořídil. Vždyť jen servo, které jsem potřeboval na raketoplán stálo 1600 Kč.

             V roce 1975 si Josef Černý napsal Graupnerovi, aby mu poslal nějaký model a oni mu poslali právě ASK 14. Sice bez motoru, ale model byl tady. Josef neměl stejně jako já žádné zkušenosti s motorovým modelem a tak jej dal dohromady, což mu trvalo strašně dlouho. Měl na všechno čas, měl kroužek v domě kde bydlel a tak se hlavně kochal pohledem na model. Nakonec s ním nikdy nelétal a uložil jej do regálu v dílně.

            Asi v roce 1985 jej navštívil v dílně Jirka Horáček a slovo dalo slovo a Jirka si model přivezl domů. Nainstaloval motor a začal s modelem létat a výborně. Chodili jsme létat na právě otevřenou asfaltovou plochu u Tlakové plynárny v Užíně. Scházela se tam celá velká parta modelářů z Ústí a okolí. My jsme létali V2 a hlavně zde létali kluci s motorovými modely.

           Já jsem vždy létal jen větroně, protože mě motoráky nijak nepřitahovaly, hlavně k vůli tomu, že se muselo stále natáčet motor, který nechytal a člověk byl z toho celý umaštěný. Jednoho dne mi Jirka říká: zkus si to s tímhle větroněm ASK14, ten motor (žhavík) naskakuje perfektně a zalítáš si. Tak jsem letěl. Od té doby mi model půjčoval každou chvíli, když jsme byli na letišti.

                    

             Asi po dvou letech mi říká: když mi dáš takový motor, jako tam je, tak si model nech a létej s ním, já mám jiný model. No neber to ! A tak jsem se stal vlasníkem modelu ASK 14. Každý model má svou životnost. Já jsem si s ním užil krásné polétání těsně nad plochou asfaltu i létání v termice. Měl jsem jej " v ruce" a tak když přišla v roce 1987 nabídka od filmařů dělat ukázky nad domy v Chabařovicích, neváhal jsem a akci jsme s Jirkou vzali.

                      

             Nataáčení probíhalo tak, že jsme s Jirkou nastartovali motor na pokraji Chabařovic, vzlétli s modelem a pak utíkali do ulice létat nad domy, podle instrukcí filmařů. Takto jsme to udělali několikrát za odpoledne. Když už bylo vše natočené a filmaři byli spokoleni, prolétal jsem nad domy a jako vždy na konci ulice jsem přitáhl výškovku a letěl doprava nahoru, Najednou model jak kdyby se zasekl a střemhlav letěl dolů do dvora, kde jsště prolétl šňůrama na prádlo, přičemž se rosekal na kousky. Model spadl na dvůr, kde byla policejní stanice, kde asi zapnuli rušičku. Možná je to opravdu rušilo.

            Tak skončil tento krásný model.

 PS: máte taky nějaký příběh? Napište mi !

          7.2.2019   Karel Jeřábek