4.listopadu 1951 byl ustaven zákonem o branné výchově Svaz pro spolupráci s armádou / Svazarm / jako vrcholová organizace kolektivních členů. Zahrnoval tehdy tyto odbornosti : brannou výchovu, střelectví,radioamatéry,letce, parašutisty,modeláře, motoristy,potápěče,kynology,vodáky a biatlon. Každá odbornost měla svůj program a řízení své činnosti. V průběhu dalších téměř 40 let ovlivňoval Svazarm činnost a organizaci modelářství.
Ze skromných začátků se značně zvýšil zájem o modelářství a přibývali členové do klubů a kroužků mládeže, zvláště podporou v materiální a organizátorské činnosti. Zpočátku bylo řízení jen dvoustupňové tj. ústředí a krajské modelářské rady. Zde působil i pracovník KV Svazarmu Volráb, který soutěžil s upoutanými rychlostními automobily. Později asi od roku 1953, kdy byl 1.sjezd Svazarmu se rozšířilo řízení i na okresní modelářské rady.
Tehdy působil za náš kraj jako hlavní organizátor a instruktor Oldřich Procházka, který byl i reprezentantem v kategorii F1A. U něho bylo možné získat licenci / číslování za celý kraj/ ale také skládat zkoušky z modelářské výkonnosti , tzv. modelářské A,B a C po vzoru pilotů. Nebylo to jen dosažení výkonu s modelem, ale hlavně teoretická zkouška z konstrukcí modelů – asi 50 otázek! Po zkoušce byl vystaven i patřičný průkaz. Kromě toho měl každý člen i Klubový průkaz.
Klubový průkaz Klubový průkaz uvnitř
Licence závodníka Potvrzení o výkonu v kategorii
Průkaz o modelářském výcviku Záznamy o zkouškách
Oldřich Procházka rovněž organizoval soutěže nejen v kraji , ale i účast na větších soutěžích mimo náš kraj a sestavoval krajské reprezentační družstvo. V tu dobu v našem okrese byli nejaktivnější a i svými výkony předčili Miroslav Šimek a Karel Jeřábek. Po likvidaci letiště v Chabařovicích nebylo v okolí Ústí n/Labem moc prostorů, kde by se dalo s volnými modely létat a tak jsme chodili trénovat do prostoru mezi obcemi Užín a Varvažov, kde byla sice pole, ale na jaře a po sklizni to bylo možné. Pravidelné tréninky i ve všední dny, kdy Procházka dojížděl k nám a nebo já se Šimkem na letiště do Mostu, se projevily ve výkonnosti. Na Jihočeské váze v roce 1957 vítězí Procházka a Šimek je třetí. Na obrázku je reprezentační družstvo kraje na soutěži kat. A2 v Karlových Varech – zleva K. Jeřábek, J. Skokan z Terezína, M. Šimek, O. Procházka. Na dalším Miroslav Šimek s modelem kat. F1A. Na mistrovství ČSR – Jihočeské váze je K. Jeřábek na 3.místě. Oldřich Procházka létá i v roce 1963 a 1965 na mistrovství světa.
Krajské družstvo v kategorii A 2
Miroslav Šimek s modelem kategorie A 2
Vladimír Procházka uprostřed a Miroslav Šimek vlevo, na Jihočeské váze
Karel Jeřábek na 3. místě Mistrovství ČR v kategorii A2
Je dobré připomenout, že v této době se veškeré soutěže konaly v neděli, protože v sobotu se normálně pracovalo! Když jsem se chtěl v roce 1957 zúčastnit soutěže A2 v Lomnici n/Popelkou, jel jsem vlakem už v sobotu po práci, čtyřikrát přestupoval, tam na místě přespal u neznámých lidí a ráno jsem byl na startu. Vyhrál jsem tam pohár a před půlnocí byl doma.
Na přelomu padesátých a šedesátých let se létá všeobecně s volnými a upoutanými modely, ale poprvé v roce 1953 vzlétne v ČSR rádiem řízený model. U nás v okrese vzrůstá počet modelářů, kteří mají ve většině případů amatérsky vyrobené RC soupravy, převážně jednokanálové. Mezi prvními létali Hanusch a Grunzner z Tuchomyšle, J. Horáček, J. Šafařík, B. Kosáček, ale to až v 60 letech. Není bez zajímavosti i to, že k provozování rádiové soupravy bylo nutné mít „Povolení k řízení modelů „ od Krajské správy radiokomunikací a byla určena frekvence 27 kHz, kterou mohli modeláři používat.
Povolení k provozování rádiové soupravy Povolení z radiokomunikací
V roce 1959 byli v klubu na Bukově Z. Langmayer , F. Šinkora, J.Kocům, R. Kryšpín, L. Klika, S. Novotný, J. Páska, R. Horníček, P. Hajn, J. Jurek, Mužík, J. Maleč, M. Bašusová, B. Bašus, J. Vágner, A. Příhoda, K. Novotný, J. Bitner, Aichlman, Šinkorová, K. Jeřábek, Danielovský, Mužík, M. Dřevo, P. Veselý, Nerlinger, Rabiňák, Zeman.