MK SEVERKA MODELPARK SUCHÉ 71 - XX

Přihlašovací formulář

Návštěvnost

0897421
dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Celkem
29
274
3625
11549
897421

Kdo je připojen

Právě přítomno: 26 hostů a žádný člen

                                                                         Pander Typ D

  

 

          V létě si pořídil Čenda Šlapák nový historický model Pander Typ D. Model, který měl elektropohon mu dlouho nevydržel, když mu za letu odpadla klapka na křídle a strhla model do vývrtky. Panty, které byly jen slabé a dávají se na malé polystyrenové modýlky se utrhly a některé jen vyvlékly ze zářezů, protože nebyly ani dobře zalepeny. (Je dobré si toto pohlídat u všech koupených modelů.)

 

 

     

      

       

       

        

Model byl téměř na odpis pro Čendu, protože doma to opravovat nemůže a po chvílích na letišti je to na hodně dlouhou dobu. Přišel proto za mnou, jestli se s tím nedá něco udělat. Bylo léto a já si v létě užívám důchod. Slíbil jsem mu, že po sezóně to mohu zkusit opravit. Z modelu byla poškozena křídla na okrajích, když se ohnula nosná trubka a konce bouchly o zem. Z trupu chyběl celý předek až ke křídlům a zdemolovaný podvozek. Při havárii posbíral všechny zbytky, které mi přivezl v krabici i se zbytky modelu. 

Nechal jsem vše uležet a po sezóně, tedy 9. října jsem se na to podíval. Mezitím se Čenda rozhodl změnit pohon modelu a objednal si benzinový motor 3válec, čtyřtakt, 22 kubiků.

Znamenalo to tedy úplnou přestavbu na tento motor. Po chvílích jsem začal opravovat křídla, což byla ta nejjednodušší práce, ale většinu času v prvním týdnu mi zabralo nakreslení přestavby na nový motor. Bez výkresu bych to nedal dohromady, když do tak malého předku modelu se musí nacpat motor se třemi výfuky, elektronika se třemi přívodními kabely ke svíčkám, nádrž na palivo, servo ke karburátoru, otáčkoměr, vypínače, baterie a přijímač!

        

        

         

 

                

                 

 

 

 

         Vycházel jsem z původní konstrukce, na kterou jsem se přilepoval až za prostředkem žeber křídel a vkládal nová žebra, abych zachoval původní tvar. Základem byla prostřední schránka na kterou navazovalo koncové žebro pro upevnění motoru. Žebro už bylo vyvrtané mimo osu tak, aby při potlačení a vychýlení motoru byla vrtule ve středu krytu motoru a na místě. Na toto první žebro byly přilepeny všechny nosníky, které jsou smrkové 5x3, rozříznuté na plocho, aby se dobře tvarovaly a slepené na kostru. Po zarovnání jsem teprve přilepil druhou polovinu tohoto žebra, aby bylo silnější – celkem 7 mm. V žebrech už byly všechny potřebné otvory pro montáž motoru.

Práce postupovaly pomalu, lepil jsem vše Epoxy 1200 a tak po zalepení jedné části jsem pokračoval jinde, jak byly možnosti. Přilepil jsem levé žebro, které bylo vytržené a uzavřel schránku na palivovou nádrž víkem, pod kterým je ještě místo na otáčkoměr.

        

        

 

         

         

         

           

         

         

          

 

           

           

        

Kryt motoru je laminátový a byl pěkně zdemolovaný. Vyrovnal jsem prolomené hrany, vybrousil nepotřebné skelné vlákno v ohybech a potom jednoduše vždy, když mi zbylo trochu lepidla, tak jsem jej namatlal do děr v krytu a z obou stran přelepil izolepou. Po ztvrdnutí stačilo jen trochu přebrousit plochu a mohl jsem pokračovat ve vylepšování dalších zlomů. Takto vybroušený kryt jsem nastříkal kitem ve spreji, přebrušoval a konečnou úpravu barvou jsem dělal až po vybroušení a vyvrtání všech potřebných děr a rozdělení krytu na dvě části.

Aby kryt bylo možné přichytit na žebra, přilepil jsem na okraje nosného žebra 8 čtverečků z překližky 8mm, ve kterých jsou vruty držící kryt. Zespodu je na žebro uprostřed přilepena výztuha, držící opět obě poloviny krytu.

           

 

                   

                    

                   

                    

                     

                    

                         Za prvním žebrem je ve spodní části vytvořena schránka pro elektroniku, odkud kabely procházejí vyřezanými otvory k motoru a k přijímači. Tady jsem musel udělat ještě víčko, které je jen z balzy, ale olaminované, aby drželo tvar trupu.

             

             

            

 

Mezi tím vším, jsem plnil Čendovo přání – dát serva výškovky a směrovky dozadu, k vůli vyvážení. Místo se přímo nabízelo a tak jsem vložil do konstrukce trupu jen překližkové výztuhy, na které jsou nalepeny bukové stojiny, sloužící k připevnění serv. Zbytek plochy je jen polepen fólií.

            

           

            

 

Po konzultaci, co udělat se zdemolovaným podvozkem, se Čenda rozhodl, že objedná podvozek jiný a pevnější. Po 3 týdnech dorazil, ale jen spodní část a to co jej drží chybělo. Znovu objednání a zase skoro 3 týdny než přišla hromada součástek pro nás nepotřebných, ale hlavně, že tam byly úchyty,na které jsme čekali. Nestála práce ani den, dělal jsem vše postupně jak píši výše.

Po dodání dílů nastoupilo opět kreslení, abych se s podvozkem dostal do stejných míst jako byl původní. Musel jsem některé díly upravit, vyrobit nové hřídele, vyvrtat kolečka a i tak jsem byl rád, že to vůbec šlo udělat. Do konstrukce trupu jsem musel zabudovat soustavu vzpěr, která by měla odolat případným skokům na asfaltu a vlastní nosiče otočných čepů. Vše napasovat, aby podvozek byl funkční.

          

          

           

            

             

            

             

              

            Po ukončení prací na podvozku, mohla konečně přijít ta lepší modelářská práce – polepování trupu balzou a nažehlení fólie. S fólií jsem polepoval už z počátku křídla a šlo to nádherně. Bohužel poslali Čendovi jiný odstín než měl objednaný (podle čísel to souhlasilo) a tak jsme zainprovizovali a polepil jsem u obou křídel celé náběžné hrany a okraje křídel novou fólií, i když to nebylo nutné, ale je to barevně souměrné.

           

           

            

            

            

            

            

             

              

Nainstaloval jsem do trupu i motor, abych mohl udělat fotku celkového modelu i když vím, že Čendu čeká druhá etapa – udělat si přípravek na upevnění motoru a pěkně jej zaběhnout. Potom si musí pohrát s montáží do modelu a letět. To už ale bude duben nebo květen.

             

             

             

 

                                                                                                                                      Karel Jeřábek