MK SEVERKA MODELPARK SUCHÉ 71 - XX

Přihlašovací formulář

Návštěvnost

0824066
dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Celkem
222
907
222
18238
824066

Kdo je připojen

Právě přítomno: 12 hostů a žádný člen

 ion neo

30.1.2014

 


 

  První model ION Classic se ve firmě JP Models v Písku vyráběl již od roku 1996. V roce 2006 se na trhu objevil jeho následník, ION PRO a ION PRO+.

  Modernizace byla vynucena pokrokem, který nastal v oblasti elektropohonu.  Došlo k obrovskému vývoji v oblasti motorů. Nové „stříďáky“ byly lehké a nesmírně výkonné. Proto muselo dojít k rozsáhlé modernizaci…Zmenšil se průřez trupu a zvětšila se i jeho délka. Už to samo o sobě zlepšilo jeho výborné letové vlastnosti. Křídlo dostalo nový rychlý profil MH 30 se sníženou tloušťkou, nové aerodynamičtější a hezčí koncové oblouky (winglety) a současně byla pozměněna vnitřní konstrukce křídla, aby se ION snáze vyrovnal se zvýšeným namáháním během provozu.

  Při vzniku modelu byly zapracovány připomínky našeho dlouholetého obchodního partnera a čtyřnásobného mistra světa v kategorii elektromotorem poháněných modelů, pana Rudolfa Freudenthaler.

  Píše se rok 2014 a spolupráce výrobce modelů Josefa Paláčka s R. Freudenthalerem přináší na světlo modelářského nebe další modifikaci. Je tady ION NEO.

 

  Stejně jako jeho předchůdci je ION NEO výkonný model větroně nebo elektroletu s velkým rozsahem rychlostí a výborným kluzem. Nicméně se dočkal několika dost výrazných změn. A tak jsem si u výrobce jeden kousek z vývojové  série "vybrečel".

  Co se nezměnilo je rozpětí křídel 2020mm a délka trupu cca 1040mm a v neposlední řadě precizní balení modelu.

  Uložený je v kartonové krabici, poloviny křídel každá v ochranném obalu a celek je vložený mezi desky polystyrenu, ze kterých bylo jádro křídla vyrobeno. Taktéž VOP. Krom trupu a podrobném návodu k dokončení modelu je přiložený i sáček s potřebnou bižuterií. Oproti předchůdci jsou ale páky kormidel, stejně jako motorová přepážka vyrobeny ze sklotextitu. Dále jsou přiloženy ocelová spojka křídel, čepy a vidličky,táhla na kormidla včetně VOP, kolíky pro upevnění křídla, plastové šrouby, krytky na servo šachty a nadstandardně i kousek servokabelu k prodloužení přívodu na serva křidélek. Maličkost, ale ne každý ji při stavbě doma má. Foto NEA v krabici a ani bižuterii nemám. Samou netrpělivostí jsem je prostě zapomněl udělat. 

  Pro ty, kteří znají IONa PRO+  přijde první příjemný šok hned po vyjmutí křídel a VOP z přepravních obalů.

  Jak křídlo, tak VOP IONa NEO jsou eliptického tvaru.Krom pěkného polepu na křídle zaujme i jeho menší hloubka ( 180mm ), ale hlavně štíhlost  ( 15mm ) a absence wingletů. Vyrobené jsou z polystyrenového jádra s překližkovými nosníky.  ( není mi moc jasné, jak je možné právě eliptického tvaru tvaru při řezání dosáhnout, ale tím více se mi to líbí ).Použitý profil je HD45 modif.  Nosníky jsou zpevněny uhlíkovým páskem. Pod potahem křídla dýhou je pro zvýšení jeho pevnosti přidána skelná tkanina. Celé křídlo i VOP jsou perfektně potaženy folií. Montážní šachty pro serva jsou již připraveny a jsou v nich vlepeny vaničky z plastu. „Tunely“ pro protažení kabelů serv jsou taktéž připraveny z výroby. Poloviny křídel jsou spojeny ocelovou planžetou, pro niž jsou v každé polovině křídla vlepeny vložky. Křidélka i vztlakové klapky  jsou pro zvýšení jejich pevnosti potaženy skelnou páskou a jsou již připevněny a taktéž potaženy.

 
Konstrukce křídla
   
Hloubka křídla u kořene 180 mm,výška 15mm, profil HD45 modif. 8%u kořene

Spodní křídlo ION PRO+

Klapka i křidélko jsou nyní delší

Spodní křídlo ION PRO+

Křídlo bez wingletů A opět porovnání s ION PRO+
   
Páka křidélka s táhlem Klapky jdou až na 90°
   
Hmotnost osazeného křídla. Vyvedení kabelů z křídla

  Trup je laminátový. Již z výroby byla odříznuta špička modelu. Je připravena pro vlepení motorové přepážky a je již uříznuta s potřebným vyosením. Průměř potřebného kuželu je běžných 40mm, tudíž není problém ho pořídit. Trup je příjemně prostorný a díky tomu je zástavba komponent příjemnou prací a ne „gynekologickým“ cvičením, jako u některých současných modelů. Krom možnosti použití opravdu široké řady motorů není problém do trupu umístit i rozměrnou pohonnou baterii. V kýlovce je naznačený otvor pro výřez na servo VOP. Ta je, stejně jako u předchůdce, ve tvaru „T“.

   
Trup se značkou těžiště Kužel průměr  40mm
   
Drobné nedostatky jsou daní za předprodukční kus Dělící rovina trupu není uprostřed. Je to ale jen estetika, křídla jsou perfektně souměrná. ( opět předprodukční kus )
   
AXI 2820/10 - místa dost :-) Servo VOP v kýlovce
   http://www.mkchlumec.cz/Dilna/ion_neo%20%E2%80%93%20kopie/20140323_090902.jpg
Dole VOP z IONa PRO+ Páka a táhlo VOP u IONa NEO
 Samotné osazení modelu servy je celkem běžná a rutinní záležitost, viz. ION PRO+( jediný drobný zádrhel jsem měl s vytažením kabelu z křídla, ale stačilo kousek smršťovačky a bylo vše v pohodě ) Opravdu velký důraz je nutné věnovat zalepení kolíků do křídla. V  návodu je to popsáno, ale připojím i můj postup. Doporučuji před vlepením změřit hloubku a tu si označit na lepený kolík. Je opravdu nutné, aby kolík dosedl až na nosník. Otvor zalít Purexem a „nacpat“ ho opravdu všude. Potom nasunout samotný kolík a dorazit ho až po značku. Purex „zaroste“ kolem kolíku do okolního polystyrenu. Nedodržení důkladného zalepení a doražení až na nosník může mít fatální následky. A to mohu potvrdit z vlastní, smutné zkušenosti.

  Pro mne, jako majitele několikátého IONa PRO bylo pro mne programování otázkou okamžiku. Pouze jsem si zkopíroval současného IONa, nastavil správné středy serv a malinko upravil velikost výchylek.
   

  Pro zálet jsem IONa NEO osadil motorem AXI 2820\10, vrtulí 12x8 a 3S LiPol. Letová hmotnost cca 1500g. Na zálet jsem požádal o pomoc nejzkušenějšího IONistu široko, daleko, skvělého pilota a kamaráda Mojmíra „MCL“ Železného. Vítr cca 3m\s, zataženo. Předletová kontrola výchylek a těžiště. Se staženým zadkem dávám Mojmírovi pokyn – teď. Motor běží, Mojmír NEO odhazuje a........ letí. Naprosto v pohodě a bez potřeby trimování. Dive test, test přetažení – vše naprosto v pohodě. Žádné padání po křídle, pouze mírné zhoupnutí. Jediná potřeba drobné úpravy byla u režimu butterfly. Bylo nutné zmenšit potlačení VOP. Po úpravě druhý start a vše probíhalo opět perfektně. 

  NEO je hodné, poslušné a obratné letadlo. Oproti svému předchůdci se velmi ochotně „rozjíždí“. Výkrut umí za cca 1s a vzhledem k absenci SOP i pěkně rovně. Přistání na brzdách – snad ani vlak po kolejích nejede lépe, než NEO. Nejlépe to shrnul Mojmír: „ A co jsi čekal ??? Vždyť je to ION“. A mě nezbývá, než mu dát za pravdu.   

http://www.mkchlumec.cz/Dilna/ion_neo%20%E2%80%93%20kopie/Manu%C5%A1ick%C3%A9%20bu%C5%99tov%C3%A1n%C3%AD%202014%20-%203.jpg 
   

Spolu s Mojmírem Železným

Josef Paláček a Rudolf Freudenthaler

  IONa NEO může všem jenom doporučit. Univerzální, hodný, díky dělenému křídlu perfektní na přepravu. A jak je již u modelů od JP Models zvykem, zpracování výborné a cena rozumná.